Grootste nog zeilende traditionele zeilschip van de wereld

Sedov

Dit indrukwekkende Tall Ship  werd als vrachtvaarder gebouwd in 1921 op een Duitse scheepswerf in Kiel als Magdalene Vinnen II. De rederij F.A. Vinnen was door de Eerste Wereldoorlog en het daarop volgende Verdrag van Versailles al haar schepen kwijtgeraakt. De Magdalene Vinnen II maakte deel uit van de nieuwe vloot die daarna weer werd opgebouwd. Tussen 1921 en 1936 vervoerde ze hoofdzakelijk steenkool naar Buenos Aires, Salpeter vanuit Chili naar Duitsland, evenals graan uit Australië naar Duitsland. Daarna werd ze verkocht aan de Norddeutscher Lloyd en voor het eerst deels als varend opleidingsschip gebruikt voor toekomstige officieren. De naam veranderde daarbij in Kommodore Johnson. Nadat zij op 11 augustus 1939 terugkeerde in Bremerhaven werd zij gedurende de Tweede Wereldoorlog opgelegd.

Na de oorlog werd zij in december 1945 als herstelbetaling overgedragen aan de Sovjet-Unie en kreeg de naam  Sedov. Na voor diverse Sovjet doeleinden te zijn ingezet werd ze in 1981 omgebouwd zodat er meer mensen konden worden gehuisvest. Sportruimten, een klein museum en leslokalen, die ook op dit moment nog allemaal aanwezig zijn. (Maar helaas voor het oog van bezoekers verborgen blijven). Sinds 1991 is ze eigendom van de Technische Universiteit van Moermansk. In de zomer van 2005 had de Sedov een rol bij het maken van een film over de ondergang van de viermastbark Pamir. Bij die gelegenheid werd de – tot dan toe – witte romp zwart geschilderd. (Alle schepen van de Flying P-line, eigenaar van o.a. de Pamir, waren namelijk zwart)

De Sedov is het grootste nog zeilende traditionele zeilschip van de wereld.

Bouwjaar

1921

Vlag

Thuishaven

Lengte

117.5

Breedte

15

Hoogte

54

Zeiloppervlak

4192

Snelheid onder zeil

18

Bezoek aan SAIL Amsterdam

1985, 1990, 1995, 2000, 2005, 2015

Crew

70

Passagiers

170

SAIL verbindt je met de wereld

Gebruik #SAIL2020 en deel waar jij nu bent!

Clipper Stad Amsterdam omringt door mensen met de Nederlandse vlag aan de achterkant

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Stay updated

Naar boven