
Een primeur tijdens SAIL: sloep aftanken met waterstof

Op de DAMEN Innovatiepier zie je tijdens SAIL iets bijzonders: schepen kunnen er voor het eerst worden getankt met waterstof in plaats van diesel. De broers Maarten en Jan van Hermanos Energy staan er samen met Herbert Derksen van scheepsbouwer Xtenders om hun innovatie te presenteren.
Hermanos ontwikkelde een compacte waterstofkast die overtollige groene energie, zoals zonne- en windenergie, omzet in waterstof. “Het frustreerde ons dat er soms zelfs zonnepanelen worden afgeschakeld omdat er te veel stroom wordt opgewekt die nog niet goed kan worden opgeslagen,” vertelt Jan. “Door de energie om te zetten in waterstof kun je het gemakkelijk opslaan en later weer gebruiken. Bijvoorbeeld om boten en auto’s mee te laten rijden.” Zo wordt een groot probleem in de energietransitie opgelost: er is vaak óf te veel óf te weinig groene energie. Waterstof maakt het mogelijk om die pieken en dalen te overbruggen.
Samenwerking naast de deur
De samenwerking met Xtenders bracht de innovatie direct naar het water. Het bedrijf uit Almere bouwt lichte tenders voor superjachten en was al een tijdje op zoek naar verduurzaming. Derksen vertelt hoe het begon: “Op een dag kwamen we er letterlijk achter dat de jongens van Hermanos in de garagebox naast ons waterstof maakten. Dat was precies waar wij naar zochten. Vanaf dat moment zijn we gaan samenwerken.”
Wereldprimeur op SAIL
Tijdens SAIL is dit voor het eerst zichtbaar: een systeem waarbij waterstof ter plekke wordt geproduceerd, getankt en gebruikt door sloepen. “Dat is wereldwijd nog niet eerder vertoond,” zegt Jan trots. De kracht zit volgens Derksen in de daadkracht: “Veel bedrijven praten over verduurzaming, maar doen het niet. Hier op SAIL staat nu écht iets dat werkt.”
De toekomst van waterstof
Wat zonnepanelen de afgelopen tien jaar zijn geworden, moet waterstof de komende tien jaar worden, aldus Jan: “Energie lokaal, duurzaam en voor iedereen toegankelijk.” Je bent hiermee niet meer afhankelijk van grote centrales of oliemaatschappijen. Met een installatie als deze kan straks elke jachthaven of zelfs particulier zijn eigen energievoorziening opzetten. Schepen die normaal op diesel zouden varen, kunnen nu schoon en stil het water op. Dat betekent minder uitstoot, minder geluidsoverlast en een flinke stap richting klimaatneutrale scheepvaart.