Tall Ships

Motorzeilklipper

RWS 1

  • Verhaal
  • Feiten
  • Vergelijkbare schepen

Verhaal

RWS 1

Klassiek met een bijzonder karakter

In de eerste wereldoorlog zijn er twee gekoppelde Kromhout-motoren ingezet van ieder 45 pk. Na deze motoren zijn nog verscheidene andere geplaatst. Het schip was in die tijd werkzaam voor het Arondissement Hoorn van Rijkswaterstaat. Na de eerste wereldoorlog werd met dit schip de toenmalige Duitse kroonprins naar Wieringen gebracht.

De naam van het schip werd overigens ook enige tijd gewijzigd in ‘Noord-Holland’, maar de laatste jaren vaart zij weer onder haar oorspronkelijke naam: RWS 1.

Dit bijzondere scheepje met haar klassieke lijnen is eigendom van Rijkswaterstaat en valt daarmee onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij werd in 1912 gebouwd als Directievaartuig voor Rijkswaterstaat, in opdracht van Cornelis Lely. Ondanks de respectabele leeftijd van 106 jaar ziet zij er als nieuw uit. Rijkswaterstaat gebruikt het schip nog steeds voor officiële bezoeken en momenten, maar is ook altijd vertegenwoordigd op belangrijke maritieme evenementen in Nederland.

Tijdens SAIL Amsterdam 2015 was zij ook weer aanwezig. Gezien het bijzondere karakter en de representatieve functie van dit schip, was zij niet toegankelijk voor publiek.

Feiten

RWS 1

Motorzeilklipper

Type

Nederland

Vlag

Enkhuizen

Thuishaven

4

Breedte

3

Passagiers

18.20

Hoogte

22

Lengte

0-17

Passagiers

1912

Bouwjaar

Bezoek aan sail amsterdam

2015

Volgende

Kamper Kogge

Wil je op de hoogte blijven?

Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!