Tall Ships

Driemast Bark

Belem

  • Verhaal
  • Feiten
  • Vergelijkbare schepen

Verhaal

Belem

Van vrachtschip tot luxe privéjacht

Deze Franse Grand Old Lady bezocht SAIL in Amsterdam slechts sporadisch, want in principe vaart zij uitsluitend in de ‘eigen’, meer zuidelijke, wateren van Europa. De elegante lijnen, de fraaie balustrade aan de achterkant, de typische Franse cultuur en natuurlijk haar historie.

Ooit als vrachtschip (Bark) in de vaart gekomen in juni 1896, is zij het oudste nog varende zeilschip uit de ‘Belle Epoque’. De periode waarin de zeilende handelsschepen langzaam maar zeker werden verdrongen door stoomschepen. Als vrachtschip voer ze in opdracht van een Franse reder. In de daaropvolgende 18 jaar stak de Belem 33 keer de Atlantische Oceaan over met verschillende soorten lading. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kwam een eind aan haar rol als vrachtschip. In maart 1914 kreeg ze een nieuwe Britse eigenaar, de tweede Hertog van Westminster, die het schip volledig liet verbouwen tot een luxe privé jacht. Hij liet de houten masten vervangen door stalen exemplaren en installeerde twee, door een motor aangedreven, schroeven. Behalve een grote verbouwing in het ruim waar luxueuze hutten werden gemaakt, werd ook de huidige Victoriaanse balustrade met witte kolommen aangebracht. Die nu zo kenmerkend is voor dit schip. Nadat zij nog meerdere keren van eigenaar verwisselde werd het schip in 1976 verkocht aan een Venetiaanse werf, opgeknapt en te koop gezet. Een aantal Franse zakenlieden zag kans het schip terug te kopen en in 1977 werd de Stichting Belem opgericht. Zij werd opnieuw als Bark getuigd en vaart sindsdien als een commercieel trainingsschip.

Gallerij

2 Foto's

Achterkant van het schip Belem
Privéjacht de Belem in het water

Feiten

Belem

Type

Driemast Bark

Vlag

Frankrijk

Thuishaven

Brest

Breedte

8.8

Passagiers

16

Hoogte

34

Lengte

58

Zeil oppervlak

1000

Laatste refit

1977

Passagiers

-48

Bouwjaar

1896

Bezoek aan sail amsterdam

2015

Wil je op de hoogte blijven?

Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!